Vannacht
naar Dag

Tijdens de performance komt de zon op en wordt het licht. Dit magische moment in de natuur geeft de voorstelling iedere keer een ander decor en maakt het tot een indringende belevenis.

Waarom voor zonsopgang een voorstelling geven?

Maak je het wel eens mee? Dat je het ‘s ochtends licht ziet worden? Ik vind dat moment van donker naar licht heel magisch. Ik zou het kunnen beschrijven als het moment van de dag waarop je het meest kwetsbaar bent. Waarop je ook het meest open staat.

Zelfs als er net een stad is gebombardeerd

Ja, het leven begint weer. Alles gaat gewoon weer door. Ook die ene ochtend in Oosterbeek in september 1944.

De ochtend dat mijn moeder als meisje van 17 jaar in het koetshuis zat en vreselijke doodsangsten had uitgestaan. De dag dat alles anders was geworden en waarop haar leven opnieuw betekenis moest krijgen.

Het wordt altijd weer licht

Dat gevoel; dat je uit de nacht komt, dat het licht wordt en dat je weer verder gaat. Op die tijd van de prille ochtend wil ik zingen. Op die tijd van de prille ochtend wil ik zingen en opnieuw betekenis vinden. Daarom ga ik tijdens de 75-jarige herdenkingen van de oorlog en vrijheid vlak voordat de zon opkomt een performance geven.

Vannacht naar Dag
Iedereen van mijn generatie weet waar zijn ouders waren tijdens WO II. Of ze honger hadden en of ze goed of fout waren. Sommige ouders zwegen maar de verborgen emoties waren voelbaar en kregen we mee.​

Mijn moeder heeft al mijn vragen beantwoord.
Zij zat tijdens WO II als 17-jarige midden in de slag om Arnhem. Haar verhaal ga ik vertellen. Samen met vier andere persoonlijke verhalen die samen een geheel vormen en verschillende gezichtspunten laten zien.

De verhalen in de performance starten in WO II maar lopen door tot het heden.
Wij leven nu in vrijheid maar op andere plaatsen in de wereld is er oorlog en zijn er mensen op de vlucht.

Iedere oorlog bevat dezelfde gruwelijkheden en dilemma’s. Daarom hebben de vijf verhalen in de performance een universele waarde. Wat doen wij met onze kennis van het verleden? Hoe bewaren we onze herwonnen vrijheid? Hoe kunnen het verleden zin geven?

Na de nacht wordt het altijd weer dag.
Deze performance begint vroeg in de ochtend als het nog donker is.

Samen ontbijten om onze vrijheid en verbondenheid te vieren. Dit is ook een essentieel onderdeel van de performance omdat hierin ervaringen en ideeën uitgewisseld kunnen worden. Ik heb al een hoop bijzondere verhalen van bezoekers mogen horen!
logo-gelderland-herdenkt.png
vfonds.png